Warme broodjes zijn echt Fanie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van robero - WaarBenJij.nu Warme broodjes zijn echt Fanie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van robero - WaarBenJij.nu

Warme broodjes zijn echt Fanie

Door: Ronnie & Bernard

10 November 2004 | Zuid-Afrika, Pretoria

Krachtig geel, strakke lijnen en een geluid waarvan elke autoliefhebber een natte droom krijgt... zou je denken. Niet dus. Onze auto ging niet als een warm broodje over de toonbank. Nadat we gister bij zo'n 15 autodealers zijn geweest wilde helft ervan niet eens naar de auto kijken, toen ze hoorde dat we een Forde Cortina uit 1981 wilde verkopen. Het was een 'old mens car' die niemand wil hebben en sommige vroegen ze af of er nog steeds benzine voor die auto te verkrijgen was. De autodealers die wel geinteresseerd waren wilde er zo'n 6.000 tot 7.000 rand voor gegeven terwijl wij er zo'n 12.000 rand voor wilde krijgen. Een drama want we hebben er veel geld in geinvesteerd.

Nadat we bij de 15e dealer te horen kregen dat ie er ook niet in geinteresseerd was zijn we naar huis gegaan. Als de dealers onze auto te koop aan zouden bieden zou de maximale prijs tussen de 10.000 en de 11.000 rand liggen. De 12.000 die we er dus voor wilde krijgen was dus absoluut onmogelijk. Allebei waren we enorm teleurgesteld want van het geld van de auto wilde we onze kamers betalen. We beste oplossing was om het particulier te gaan verkopen maar dat zou ons veel tijd gaan kosten terwijl we dat niet meer hebben, over zo'n 1,5 week zijn we hier weg. Voordat we naar huis reden wilde ik een sterke kartonnen doos gaan halen bij de supermarkt die ik nodig had om spullen naar Nederland te kunnen verschepen. Ronnie had daar helemaal geen zin meer in maar als het dan toch moest dan gaan we er wel meteen met de auto heen.

Terwijl ik dozen aan het zoeken was van het juiste formaat komt er opeens een medewerker van de supermarkt naar Ronnie rennen omdat hij de auto wilde kopen! Een zijn naam was 'Fanie'! De hele situatie was ook funny :-) Ronnie helemaal verbaasd want op de auto hing nergens een briefje dat we de auto kwijt wilde. Dat een man rennend naar je auto komt en vraag of je hem wil verkopen zou je verwachten bij een Ferrari maar niet bij een Ford uit 1981 :-) Hij begon met een bod van 8.500 rand maar nadat Ronnie een beetje had onderhandelt werd dat 10.000 rand!! De man had het geld gewoon op zak en doordat het te gevaarlijk is om de deal midden op straat af te maken hebben we dit in de supermarkt gedaan. Lekker veilig tussen de meloenen en bananen die in de reclame zijn heb ik daar 10 keer 10 briefjes van 100 rand zitten tellen :-)

Wij hadden het geld en de man kreeg onze auto sleutels. De deal was geklaard.

• 10 November 2004 - 13:38

Sanne:

Toppie Joppie! misschien kwam t omdat Bernard als een wilde bosjesman/gek foto's aan t maken was in de supermarkt (á la olifantje-fotograferen?). succes de laatste week!
    xxx
    sanne

• 10 November 2004 - 15:25

Roos:

HAHA hoe grappig dat zulke dingen dan weer zo gaan. En het onderhandelen hebben jullie dan zeker goed gedaan.
    Het zal ook wel fijn zijn voor jullie dat jullie dat ding kwijt zijn. Je zult de auto nu toch wel missen natuurlijk he!
    Nou heel veel plezier de laatste week en tot gauw xx roos

• 10 November 2004 - 16:20

Josse:

Jammer dat Bernard de auto niet heeft meegenomen in zijn handbagage. Ik wil graag gezien worden in een knalgele Ford uit 1981 (mijn lievelingsFordjaar!!!). Geniet van jullie laatste dagen heren en daarna lekker de boel de boel en op naar het koude, natte en altijd bedroevende Moslimhatende kikkerlandje. Heerlijk vooruitzicht toch???????

Groetjes,

Jos

• 10 November 2004 - 19:22

Patrick:

Ha Bernie,
    Eerste keer dat ik hier kijk. Leuk om alle dingen te lezen en de foto's te zien. Bemerk enige jaloerse gevoelens. Vermaak jullie nog het laatste deel van je trip !!

Groet, Patrick

• 10 November 2004 - 23:39

Gertrude:

Hallo jongens, jullie mazzelen toch heel wat af hoor! Boze olifanten, rotte gele banaan die niemand wil behalve een gestoorde ZA,etc! Hou dat nog maar even vol hoor.
    Groetjes, G.

• 11 November 2004 - 10:24

Bert Hoeks:

Dag Ronnie en Bernard,

Bedankt voor jullie leuke verhalen. Ik heb er van genoten. Erg veel succes met het afronden.

Groet,

Bert

• 11 November 2004 - 11:58

Linda:

Wat een ongelofelijk verhaal! Weer een reden om in God te geloven...pfffrrt...

Succes!!

• 11 November 2004 - 12:55

Ronnie:

Ronnie heel veel succes met het afstuderen !!!!!
    en nog veel plezier met de vakantie die jullie daar over houden.
    gr Jan en greetje.x

• 11 November 2004 - 18:52

Vader:

hoi Ronnie. leuk verhaal over de Banaan. Zit hier weer in het hotel wat te internetten. hebben hier een feestdag in Polen.
    Veel succes daar in Zuid Afrika
    Groetjes aan de hele club.